Drone flyvning og Focus Stacking

På vores klubaften den 12. april 2023, havde vi planlagt en ”tur ud af huset, – foråret spirer – kom ned i skovbunden, op i træerne eller midt i mellem”. Men vi blev nødt til at trække indendørs, da et voldsomt regnvejr ødelagde den plan.

Vi fik en gang ”bordet rundt”, hvor vi så på medlemmers medbragte billeder til ris/ros, og hørte om fotooplevelser.

Herefter gik Carl i gang med at præsentere sin julegave, som han havde givet sig selv sidste år, – en drone med kamera.

Den blev demonstreret med den dygtighed og akkuratesse det kræver at manøvrere med en drone indendørs.

Desuden viste Carl mange af de optagelser han allerede havde lavet – det giver et helt andet perspektiv, når man ser det hele fra oven i en højde hvor stigen ikke rækker.

Efterfølgende lavede Carl en lille smagsprøve på hvordan han i PhotoShop kan ”blande” billeder, fritlægge og komponere det hele sammen i et nyt billede.
Vi glæder os allerede til fortsættelsen, hvor vi kan lære nogle af tricksene.

Herefter gik ture til studiet hvor der blev øvet opstillinger til focus stacking – en øvelse i stor dybdeskarphed ved næroptagelser.

Det bliver spændende at se resultaterne af anstrengelserne næste gang.

Skrevet af Søren Frederiksen